Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarInstruktioner och användartipsRapporter
Hur skriver jag ut en Aider-rapport?
Hur skriver jag ut en Aider-rapport?

Här kan du läsa om hur du sammanställer din redovisning och skriver ut den för att lämna in den till ditt överförmyndarkontor.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än 2 månader sedan

Du sammanställer din års- och/eller sluträkning i Rapport-delen. Det finns två sätt att rapportera, genom att:

  • Skriva ut rapporten och skicka in i pappersformat

  • Signera rapporten med BankID och skicka in digitalt

Digital inlämning förutsätter att din kommun använder en programvara som tar emot Aider-rapporter. Är du osäker och vill kontrollera om din kommun tar emot digitalt, kan du läsa mer i den här artikeln:

Skriv ut årsräkning och/eller sluträkning

1. Gå till fliken Rapporter och klicka på Ny rapport.

2. Fyll i rubriken med Årsräkning eller Sluträkning och ange vilka datum som rapporten skall avse.

3. Fyll i din huvudmans Transaktionskonton och eventuella kontanta medel du är skyldig att redovisa.

Observera att det skiljer sig åt från kommun till kommun vilka konton som ska redovisas under transaktionskonton. I grunden är det endast det kontot som du som ställföreträdare ansvarar för, men vissa kommuner vill även att du redovisar t.ex. Sparkonton här. Känner du dig osäker på vad som gäller, kontakta oss gärna via chatten så hjälper vi dig.

4. Om du bokfört allt underlag för perioden och på samtliga av de konton du lagt upp under Transaktionskonton, ska differensen bli 0,00kr. Du stämmer av det genom att läsa av i den grå rutan Utgående behållning, nere i vänstra hörnet av bilden. Se bifogade exempel:

Om det av någon anledning inte blir 0,00 kr kan det vara så att du missat att importera transaktioner i början eller slutet av perioden, inte bokfört allt eller lagt in fel ingående och utgående värden på dina konton.

Läs gärna artikeln Om årsräkningen inte stämmer? för mer vägledning, eller kontakta oss via chatten för mer support.

5. Fyll därefter i din huvudmans övriga bankkonton, tillgångar och skulder under respektive rubrik Övriga konton och tillgångar och Skulder. Utgå gärna från din förteckning om det är din första rapport, eller förgående års rapport om du rapporterat tidigare.

6. Kontrollera att din års- eller sluträkning i Sammanställningen och lägg till eventuella Övriga upplysningar.

7. Förhandsgranska därefter din rapport innan du skriver ut.

8. Skriv ut genom att klicka på knappen Skriv ut upp i högra hörnet, för att därefter klicka i och välja vilka delar du vill ha utskrivna i den dialogruta som dyker på skärmen:

Det tar ett par minuter innan databasen ställt samman din rapport, då allt ligger sparat i krypterad form. Du får ett meddelande via e-post när den färdigställts, så att du kan ladda ned rapporten till din dator.

9. Rapporten levereras i en s.k. ZIP-fil för att spara utrymme. Klicka på ZIP-filen för att öppna den.

Själva rapporten levereras i PDF-format, tillsammans med två mappar som innehåller eventuella verifikat och bilagor du sparat. Skriv ut, signera och lämna in din rapport tillsammans med av överförmyndaren efterfrågade underlag:



Fick du svar på din fråga?