Förberedelser
Innan du signera och skickar in din rapport digitalt är det viktigt att du går igenom den och säkerställer att den håller en bra kvalitet och att du fått med alla underlag, så att du slipper komplettera i efterhand.
1. Skapa en rapport
För att få mer information om hur du skapar en rapport kan du hjälp av den här artikeln:
2. Lägg till tillgångar och skulder
Här kan du läsa mer om hur du fyller i tillgångar och skulder, vilekt är en förutsättning för att du ska kunna skicka in din rapport:
3. Differensen ska vara noll
Den utgående behållningen under Transaktionskonton, ska vara 0 kronor. Du stämmer av det i den grå rutan Utgående behållning, nere i vänstra hörnet av bilden:
Om differensen inte är 0 kronor kan det vara så att du missat att importera transaktioner i början eller slutet av perioden, inte bokfört allt eller lagt in fel ingående och utgående värden på dina konton.
Läs gärna artikeln nedan för mer vägledning, eller kontakta oss via chatten för mer support.
Användartips!
Ta supporten till hjälp
Skicka inte in en årsräkning som inte stämmer. Vänd dig till oss via supporten så hjälper vi dig gärna att gör rätt. Det är lätt hänt att man "stirrar sig blind" på fel saker och vi har mångårig erfarenhet av att hitta fel och hjälpa dig med en eventuell differens.
4. Ladda upp bilagor
Du behöver även ladda upp underlag i form av bilagor till din års- och sluträkning. Anvisningar om vad som efterfrågas i din kommun hittar du här:
Uppmärksamma att du ska ladda upp års- och sluträkningens bilagor i en yta och redogörelsen med bilagor i en annan.
Årsräkningens bilagor
Namnge dina bilagor så att det är enkelt för granskaren att förstå vad dina bilagor innehåller. I annat fall tar det bara onödig tid att leta efter rätt underlag. Vill du ha hjälp att förstå hur du namnger dina bilagor kan du läs mer i den här artikeln:
Redogörelse med bilagor
Användartips!
Missa inte att ladda upp redogörelsen
Om du inte laddar upp en redogörelse i rätt yta, kommer du inte att kunna skicka in din rapport digitalt.
5. En sista koll
Ta en sista koll i Förhandsgranska och gå igenom din rapport om du inte redan gjort. Se till så att du inte missat att lägga in skatten på skattepliktiga inkomster och kolla så att du använt kategorier och taggar konsekvent.
6. Signera och skicka in
När du kontrollerat alla uppgifter kan du längst ned i Rapport-delen Signera och skicka in din rapport till överförmyndare. När du klickar på knappen får du verifiera dig med ditt personliga BankID.
Det överförmyndarkontor du kommer att redovisa till framgår av texten ovanför signera-knappen:
7. Mottagningsbevis
När din rapport lästs in och diarieförts erhåller du ett mejl eller ett meddelande från överförmyndaren, som bekräftelse på att din rapport kommit in och diarieförts.
Observera! Programvaran som överförmyndaren använder för att ta emot din rapport, jobbar inte i realtid på samma sätt som Aider Redovisning. Det kan därför ta alltifrån någon timme eller någon dag innan rapporten kontrollerats och lästs in i den programvaran. Dröjer det längre än två dagar vill vi att du kontaktar oss via chatten.





