Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarInstruktioner och användartipsRapporter
Hur skickar jag in en Aider-rapport?
Hur skickar jag in en Aider-rapport?

Här kan du läsa om hur du sammanställer din redovisning och skickar in den digitalt till ditt överförmyndarkontor.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än en månad sedan

Du sammanställer din års- och/eller sluträkning i Rapport-delen. Det finns två sätt att rapportera, genom att:

  • Skriva ut rapporten och skicka in i pappersformat

  • Signera rapporten med BankID och skicka in digitalt

Digital inlämning förutsätter att din kommun använder en programvara som tar emot Aider-rapporter. Är du osäker och vill kontrollera om din kommun tar emot digitalt, kan du läsa mer i den här artikeln:

Skicka in årsräkning och/eller sluträkning

1. Gå till fliken Rapporter och klicka på Ny rapport.

2. Fyll i rubriken med Årsräkning eller Sluträkning och ange vilka datum som rapporten skall avse.

3. Fyll i din huvudmans Transaktionskonton och eventuella kontanta medel du är skyldig att redovisa.

Observera att det skiljer sig åt från kommun till kommun vilka konton som ska redovisas under transaktionskonton. För kommuner som tar emot digitala rapporter hittar du mer information genom att klicka på på den blå länken till vårt Hjälpcenter:

4. Om du bokfört allt underlag för perioden och på samtliga av de konton du lagt upp under Transaktionskonton, ska differensen bli 0,00kr. Du stämmer av det genom att läsa av i den grå rutan Utgående behållning, nere i vänstra hörnet av bilden. Se bifogade exempel:

Om det av någon anledning inte blir 0,00 kr kan det vara så att du missat att importera transaktioner i början eller slutet av perioden, inte bokfört allt eller lagt in fel ingående och utgående värden på dina konton.

Läs gärna artikeln Om årsräkningen inte stämmer? för mer vägledning, eller kontakta oss via chatten för mer support.

5. Fyll därefter i din huvudmans övriga bankkonton, tillgångar och skulder under respektive rubrik Övriga konton och tillgångar och Skulder. Utgå gärna från din förteckning om det är din första rapport, eller förgående års rapport om du rapporterat tidigare.

6. Ladd upp de underlag som överförmyndaren efterfrågar under rubriken Bilagor, genom att klicka på den blå texten Ladda upp till höger:

Är du osäker på vilka bilagor som ska skickas med, hittar du mer information om vad just din kommun efterfrågar i vårt Hjälpcenter, vi den blå länken i den beskrivande texten.

Namnge gärna dina filer så att det framgår vad de innehåller, med t.ex. bankens namn och kontonummer. Glöm inte att ladda upp Årsredogörelse och ev. Dagbok- och/eller körjournal.

7. Kontrollera din års- eller sluträkning i Sammanställningen och lägg eventuellt till Övriga upplysningar.

8. Förhandsgranska därefter din rapport och skicka in.

Signera och skicka in

När du kontrollerat alla uppgifter kan du längst ned i Rapport-delen Signera din rapport med BankID och skicka in den till överförmyndaren. Det överförmyndarkontor du kommer att redovisa till framgår av texten. Om din kommun samverkar med andra kommuner, framgår det mottagande kontoret med namn:

Mottagningsbevis

När din rapport lästs in och diarieförts erhåller du ett mejl från överförmyndaren, som bekräftelse på att din rapport kommit in och diarieförts. Det kan ta någon dag innan rapporten kontrollerats och lästs in. Dröjer det längre än två dagar vill vi att du kontaktar oss via chatten.

Fick du svar på din fråga?