Överförmyndaren föreslår
Det är en vanlig förkommande missuppfattning att respektive överförmyndare avgör på vilket sätt du som god man och/eller förvaltare kan eller får redovisa ditt uppdrag. Så är det inte!
Vad som ska ingå i din redovisning och din redogörelse av uppdraget styrs av lagen och överförmyndaren har som regel anvisningar som hjälper dig få med allt som efterfrågas av respektive kontor.
Du bestämmer!
Men, det är alltid du som bestämmer vilken form du vill använda för att redovisa ditt uppdrag, även om överförmyndaren uttrycker önskemål och hänvisar till alltifrån pappersblanketter, e-tjänster till digital redovisning.
Helst digitalt men även på papper
Du kan alltid skriva ut din redovisning på papper med hjälp av Aider, men även redovisa digitalt till ett växande antal kommuner runt om i Sverige. Vi jobbar samtidigt aktivt för att utöka möjligheterna till digital redovisning till alla Sveriges kommuner.
Kommuner som i dagsläget tar emot digital redovisning är:
(uppdaterad 2024-03-29)
Bollnäs, Ovanåker och Ljusdal
Danderyd
Höganäs
Katrineholm
Lomma, Kävlinge Burlöv och Staffanstorp
Söderhamn
Tomelilla, Sjöbo, Ystad och Simrishamn
Örkelljunga
En rad kommuner testar och utvärderar för närvarande Aiders digitala rapportering:
Ekerö
Haninge, Botkyrka, Huddinge, Nynäshamn, Salem och Tyresö
Kalix
Landskrona
Skövde, Bollebygd, Falköping, Gullspång, Herrljunga, Hjo, Svenljunga, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda
Ett flertal kommuner har redan idag tekniska förutsättningar att ta emot Aiders digitala redovisning, men har ännu inte kommit igång:
Arvika och Eda
Halmstad, Laholm, Hylte och Båstad
Hudiksvall
Lidköping, Essunga, Grästorp, Götene, Karlsborg, Skara och Vara
Mariestad och Töreboda
Stenungsund, Lilla Edet, Orust och Tjörn
Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Vaggeryd
Ängelholm
Överkalix
Övertorneå
Hur skapar jag en års eller sluträkning i Aider?
Vill du veta mer om hur du skapar en årsräkning, kan du läsa om det här genom att klicka på länken nedan: