Överförmyndaren kan föreslå, men du bestämmer
Det är en vanlig förkommande missuppfattning att respektive överförmyndare avgör på vilket sätt du som god man och/eller förvaltare kan eller får redovisa ditt uppdrag. Så är det inte!
Vad som ska ingå i din redovisning av uppdraget styrs av lagen och överförmyndaren har som regel anvisningar som hjälper dig få med allt som efterfrågas av respektive kontor.
Du bestämmer!
Men, det är alltid du som bestämmer vilken form du vill använda för att redovisa ditt uppdrag, även om överförmyndaren uttrycker önskemål och hänvisar till alltifrån pappersblanketter och e-tjänster.
Helst digitalt men även på papper
Du kan alltid skriva ut din redovisning på papper med hjälp av Aider, men även redovisa digitalt till ett växande antal kommuner runt om i Sverige. Vi jobbar samtidigt aktivt för att utöka möjligheterna till digital redovisning till alla Sveriges kommuner, oavsett vilken programvara deras överförmyndarkontor jobbar i.
Kommuner som i dagsläget tar emot digital redovisning är:
Bollnäs, Ovanåker och Ljusdal
Danderyd
Ekerö
Hudiksvall (planerad start hösten 2024)
Höganäs
Höör (planerad start 2025)
Kalix
Katrineholm
Lomma, Kävlinge, Burlöv och Staffanstorp
Skövde, Bollebygd, Falköping, Gullspång, Herrljunga, Hjo, Svenljunga, Tibro, Tidaholm, Tranemo, Ulricehamn och Vårgårda
Söderhamn
Tomelilla, Sjöbo, Ystad och Simrishamn
Örkelljunga
Kommuner testar och utvärderar Aiders digitala rapportering:
Haninge, Botkyrka, Huddinge, Nynäshamn, Salem och Tyresö
Landskrona
Mariestad och Töreboda
Överkalix
Övertorneå
Kommuner som har tekniska förutsättningar att ta emot Aiders digitala redovisning, men har ännu inte kommit igång:
Arvika och Eda
Halmstad, Laholm, Hylte och Båstad
Lidköping, Essunga, Grästorp, Götene, Karlsborg, Skara och Vara
Stenungsund, Lilla Edet, Orust och Tjörn
Värnamo, Gislaved, Gnosjö och Vaggeryd
Ängelholm
Hur skapar jag en års eller sluträkning i Aider?
Vill du veta mer om hur du skapar en årsräkning, kan du klicka här: