Alla samlingar
Instruktioner och användartips
Rapporter
Hur skapar jag en års- eller sluträkning?
Hur skapar jag en års- eller sluträkning?

Här kan du läsa och se hur du sammanställer din redovisning, för utskrift eller för att skicka in digitalt till överförmyndaren.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Med Aider kan du enkelt sammanställa din års- eller sluträkning i Rapport-delen. Det finns två sätt att rapportera, genom att:

  • skriva ut rapporten och skicka in i pappersformat

  • signera rapporten med BankID och skicka in digitalt

Digital inlämning förutsätter att din kommun är ansluten till Aider och använder programvaran Överförmyndarsystemet. Läs artikeln Vilka överförmyndare godkänner Aider? för mer information om vilka kommuner som tar emot Aider digitalt (listan uppdateras fortlöpande).

Webb - Skapa års- eller sluträkning

  1. Gå till fliken Rapporter och klicka på Ny rapport.

  2. Fyll i valfritt namn och ange vilka datum som rapporten skall avse.

  3. Fyll i din huvudmans Transaktionskonton och eventuella kontanta medel du är skyldig att redovisa.

  4. Om du bokfört allt underlag för perioden ska differensen bli 0kr. Om det av någon anledning inte blir 0kr kan det vara så att du missat att importera transaktioner i början eller slutet av perioden. Kontrollera i så fall dina bokförda transaktioner mot ditt kontoutdrag från banken.

    Läs gärna artikeln Om årsräkningen inte stämmer? för mer vägledning, eller kontakta oss via chatten för mer support.

  5. Fyll därefter i din huvudmans övriga bankkonton, tillgångar och skulder under respektive rubrik Övriga konton och tillgångar och Skulder.

  6. Kontrollera att din års- eller sluträkning i Sammanställningen och lägg till eventuella Övriga upplysningar.

  7. Förhandsgranska därefter din rapport innan du skriver ut eller skickar in.


Skriv ut rapport och skicka in i pappersformat

Redovisar du i pappersformat klickar du på Spara och exportera för att få ut din rapport. Knappen hittar du längst upp till vänster i Rapport-delen:

Det tar ett par minuter innan databasen ställt samman din rapport. Du får därför ett meddelande via e-post när den färdigställts, så att du kan gå in i Aider och ladda ned rapporten till din dator, som levereras i en s.k. ZIP-fil för att spara utrymme. Klicka på filen för att öppna den och spara på din dator.

Rapporten levereras i PDF-format, tillsammans med två mappar som innehåller eventuella verifikat och bilagor du sparat. Skriv ut, signera och lämna in din rapport tillsammans med av överförmyndaren efterfrågade underlag:


Skicka in din rapport digitalt

Redovisar du digitalt så lägger du till de underlag som överförmyndaren efterfrågar under rubriken Bilagor, genom att klicka på den blå texten Ladda upp till höger:

På överförmyndarens hemsida hittar du mer information om vilka underlag som bör finnas med och som regel den Årsredogörelse du ska redovisa avseende nedlagt arbete. Ladda ned årsredogörelsen, fyll i dina uppgifter och bifoga den. Glöm inte att spara innan du lämnar rapporten.

Vill du bifoga din Dagbok och körjournal, sparar du den i PDF-format på din dator och bifogar även den.

Signera och skicka in

När du kontrollerat alla uppgifter kan du längst ned i Rapport-delen Signera din rapport med BankID och skicka in till överförmyndaren. Den kommun du kommer att redovisa till framgår av texten:

Mottagningsbevis

När överförmyndaren mottagit din rapport, får du en bekräftelse via Meddelanden:


Fick du svar på din fråga?