Hoppa till huvudinnehåll

Hur skapar och använder jag taggar?

Här beskriver vi hur du enkelt skapar en tydlig och lättgranskad redovisning, genom att skapa underkategorier med hjälp av "taggar".

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad denna vecka

Taggar

Du kan sortera alla Kategorier i underkategorier, genom att lägga till en så kallad tagg. Det är du själv som skapar dessa och de är unika för respektive huvudman och kategori. På det viset kan du skapa en tydlig och lättgranskad redovisningen för varje enskild huvudman, utifrån de behov som du och/eller överförmyndaren efterfrågar.

Hur skapar jag en tagg?

Du skapar en tagg i samband med att du bokför en transaktion. Skriv in valfri text och klicka på Skapa taggen. När du väl skapat taggen blir den valbar nästa gång du bokför en transaktion för den huvudmannen och väljer den Kategorin.

Hur ska jag tänka kring taggar?

Regelbundet återkommande inkomster och utgifter

Använd taggar för att särskilja transaktioner om en kategori innehåller många olika inkomster eller utgifter. Till exempel:

Pensionsinkomster

Om din huvudman får inkomster från flera olika pensionsbolag, kan du med fördel tagga utbetalningarna för att samla respektive bolag i en underkategori:

TV, telefoni, bredband och el

Är ofta en kategori som innehåller en rad olika utgifter; elnät, elförbrukning, mobil, bredband och abonnemang av olika slag. Tagga de olika utgifterna för att skapa underkategorier och underlättar granskningen:

Övriga utgifter

Övriga utgifter är en kategori som du med fördel delar upp i underkategorier med hjälp av taggar. Identifiera grupper av kostnader, till exempel Kläder, Möbler, Bil och Nöjen.

Koppla utgifter till en kategori

Det finns ofta önskemål från överförmyndaren att du redovisar vissa utgifter under en specifik kategori, som exempel efterfrågar en del kommuner att du lägger utgifter för el under Boende, istället för under kategorin TV, telefoni, bredband och el. Välj då kategorin Boende och tagga med El, för att samla elkostnader under kategorin.

Användartips!

Skapa en bra struktur

Taggar skapar i det närmaste obegränsade möjligheter att skapa en tydlig och lättgranskad redovisning.

Tänk igenom ditt behov av underkategorier och skapa en struktur för dessa, innan du börjar tagga. Det spar tid och du ska ju bara använda taggar om det behövs för att dela upp i underkategorier och skapa transparens i dina rapporter.

Fick du svar på din fråga?