Hoppa till huvudinnehåll

Vanliga frågor om bankintegration och Open Payments

För dig som vill veta mer om vår bankintegration och Open Payments.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Vad är Open Payments?

Open Payments Europe AB är ett svenskt betaltjänstföretag som står under tillsyn av Finansinspektionen. De är specialiserade på att möjliggöra säkra integrationer med banker enligt PSD2-direktivet.

Varför används Open Payments i våra tjänster?

Vi använder Open Payments för att du på ett tryggt och smidigt sätt ska kunna koppla ditt bankkonto och hämta kontoinformation, t.ex. saldon och transaktioner, direkt från din bank.

Måste jag koppla mitt bankkonto?

Nej. Bankintegration är helt frivillig. Om du inte väljer att ansluta ditt konto delas ingen information med Open Payments.

Vilka uppgifter delas om jag kopplar mitt konto?

De uppgifter som delas är endast de som behövs för att tjänsten ska fungera, t.ex. kontoinnehavare, kontonummer, saldon och transaktionshistorik.

Kan Open Payments använda mina uppgifter för egna syften?

Nej. Open Payments behandlar dina uppgifter enbart på våra instruktioner och får inte använda dem för egna ändamål.

Är det säkert?

Ja. All dataöverföring sker via krypterade och säkra kanaler. Open Payments är reglerat enligt EU:s betalningstjänstdirektiv (PSD2) och granskas av Finansinspektionen.

Hur länge sparas mina bankuppgifter?

Uppgifterna lagras bara så länge som krävs för att tillhandahålla den aktuella tjänsten. När du tar bort en koppling till en bank raderas även åtkomsten.

Fick du svar på din fråga?