Öppna och stäng Hjälpcenter och chatt
Var du än befinner dig i Aider kan du nå vårt Hjälpcenter och vår chat.
I webbappen startar du funktionen genom att klicka på ikonen med en stiliserad pratbubbla nere i högra hörnet.
I mobilappen når du funktionen via "Min profil" (den högra av de tre ikonerna längst ned) och klickar på Chatta med oss:
När du är klar och vill stänga ned funktionen klickar du på samma runda ikon, som nu innehåller en nedåt riktad pil:
Funktioner
När du öppnar chatten får du en överblick över de olika funktioner du har tillgång till:
Överst ser du vilka i supportteamet som är inloggade
Klicka på Senaste meddelande och få tillgång till din chatt-historik
Klicka på Ställ en fråga för att få hjälp av vår AI-agent och vårt supportteam
Via Sök efter hjälp kan du själv söka och bläddra bland artiklar, instruktioner och tidigare Nyhetsbrev
Ikonerna längst ned i dialogrutan; Hem, Meddelanden och Hjälp, tar dig till startsidan, dina senaste meddelanden och våra artiklar och instruktioner:
Senaste meddelanden
Funktionen innehåller frågor du ställt tidigare och de svar du fått. Har du fått ett svar du ännu inte läst, markeras det meddelandet med en röd punkt till höger om meddelandet.
Det framgår även av ikonen som öppnar Hjälpcentret och du har ett eller flera meddelande som väntar på dig, för att du inte ska missa det:
Ställ en fråga
- och få hjälp på snabbast möjliga sätt!
Du skriver i rutan längst ned för att ställa en fråga du vill ha svar på och skicka in den genom att klicka på den uppåtriktade pilen som framträder till höger om din fråga, när du skrivit klart:
Funktionen ger dig möjlighet att chatt med vår AI-agent som kan svara på de flesta på dina frågor, utifrån hur du ställt din frågor och följande källor:
Artiklar och instruktioner i vårt Hjälpcenter
Historiska Nyhetsbrev
Information som återfinns på utvalda Överförmyndarkontors hemsidor
Nyhetsbrev från Överförmyndarkontor och SKR, Sveriges kommuner och regioner
Dolda artiklar och filer med relevant information om uppdraget som ställföreträdare
Chatt-historik mellan AI-agenten, supportteamet och användare
Viktigt att veta om AI-agenten!
En AI-agent utbildas fortlöpande och blir aldrig fullärd. Vi fyller löpande på med mer relevant kunskap, men det är även till mycket stor hjälp om du ger AI-agenten återkoppling på de svar du får.
Vi i supportteamet följer dagligen upp de svar som ges för att identifiera om svaren behöver korrigeras eller förbättras. Märker vi att tekniken inte kan ge svar tar vi över och hjälper till så snabbt vi kan.
Hur lämnar jag chatten?
Funktioner i chatten:
Pilen i dialogrutans övre vänstra hörna tar dig tillbaka till Hjälpcentrets startsida
De tre vågräta punkterna expanderar dialogrutan och gör den större
Krysset i dialogrutans övre högra hörn avslutar och stänger chatten
Sök efter hjälp
Du kan bläddra dig vidare i artikelsamling genom att klicka på något av de fem ämnesområden som samlingen är uppdelad i:
Kom igång
Instruktioner och användartips
Frågor och felsökning
Nyhetsbrev
Användarvillkor och integritet
Under varje rubrik finns det ett flertal artiklar som ger svar på det mesta du behöver veta för att kunna jobba i Aider Redovisning.
Du kan även ta hjälp av sök-funktionen genom att skriva i sökrutan överst i dialog-rutan:
Klicka i rutan Sök efter hjälp och beskriv vilken information du letar efter
Programmet söker och filtrerar fram det innehåll som bäst beskriver det du letar efter, t.ex. "skatt"
Klicka på den artikellänk du bedömer innehåll den information du letar efter, för att läsa mer
De tre ikonerna längst upp i dialogrutan använder du på följande sätt:
Pilen i dialogrutans övre vänstra hörna tar dig tillbaka till föregående sida
De två diagonala pilarna expanderar dialogrutan och öppnar upp artikel i Hjälpcentret
Krysset i dialogrutans övre högra hörn avslutar och stänger Hjälpcentret