Hoppa till huvudinnehåll

Hur använder jag Aiders Hjälpcenter?

Här beskriver vi hur du enkelt hittar rätt i vårt Hjälpcenter, med instruktioner, vår AI-baserade chatt och din chatt-historik.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad denna vecka

Var hittar jag Aiders Hjälpcenter?

Var du än befinner dig i Aider kan du nå vårt Hjälpcenter, snabbt och enkelt:

I Webbappen

Öppnar du funktionen genom att klicka på ikonen med en stiliserad pratbubbla nere i högra hörnet.

När du är klar och vill stänga ned funktionen klickar du på samma runda ikon, som nu innehåller en nedåt riktad pil:

I Mobilappen

Når du funktionen via "Min profil", den högra av de tre ikonerna längst ned i mobilappen och klickar på Chatta med oss eller Hjälpcenter:

Funktioner i Aiders Hjälpcenter

När du öppnar chatten får du en överblick över de olika funktioner du har tillgång till:

  • De medlemmar i supportteamet som är inloggade

  • Senaste meddelande, som visar din chatt-historik

  • Ställ en fråga, för att få hjälp av vår AI-agent Fin

  • Sök efter hjälp, för att söka bland artiklar, instruktioner och tidigare Nyhetsbrev

Ikonerna längst ned i dialogrutan; Hem, Meddelanden och Hjälp, tar dig till startsidan, dina senaste meddelanden och våra artiklar, instruktioner och Nyhtesbrev:

Senaste meddelanden

Funktionen innehåller frågor du ställt tidigare och de svar du fått. Har du fått ett svar du ännu inte läst, markeras det meddelandet med en röd punkt till höger om meddelandet.

Det framgår även av ikonen som öppnar Hjälpcentret och du har ett eller flera meddelande som väntar på dig, för att du inte ska missa det:

Ställ en fråga

Du skriver i rutan längst ned för att ställa en fråga du vill ha svar på och skicka in den genom att klicka på den uppåtriktade pilen som framträder till höger om din fråga, när du skrivit klart:

Funktionen ger dig möjlighet att chatta med vår AI-agent som kan svara på de flesta av dina frågor. Fin tar hjälp av följande källor och hänvisar alltid till de källor som använts:

  • Artiklar och instruktioner i vårt Hjälpcenter

  • Historiska Nyhetsbrev

  • Information som återfinns på utvalda Överförmyndarkontors hemsidor

  • Nyhetsbrev från Överförmyndarkontor och SKR, Sveriges kommuner och regioner

  • Dolda artiklar och filer med relevant information om uppdraget som ställföreträdare

  • Chatt-historik mellan AI-agenten, supportteamet och användare

Viktigt att veta om AI-agenten Fin!

En AI-agent utbildas fortlöpande och blir aldrig fullärd. Vi fyller löpande på med mer kunskap och det är till mycket stor hjälp om du ger AI-agenten återkoppling på de svar du får.

Vi i supportteamet följer dagligen upp de svar som ges för att identifiera om svaren behöver korrigeras eller förbättras. Märker vi att tekniken inte kan ge svar tar vi över och hjälper till så snabbt vi kan.

Hur lämnar jag chatten?

Funktioner i chatten:

  • Pilen i dialogrutans övre vänstra hörna tar dig tillbaka till Hjälpcentrets startsida

  • De tre vågräta punkterna expanderar dialogrutan och gör den större

  • Krysset i dialogrutans övre högra hörn avslutar och stänger chatten

Användartips!

Mejla till Fin

Du kan även mejla dina frågor till Fin och vänder dig då till: [email protected]. Fin svarar lika snabbt som i chatten med hjälp och instruktioner.

Sök efter hjälp

Du kan bläddra dig vidare i artikelsamling genom att klicka på något av de fem ämnesområden som samlingen är uppdelad i:

  • Kom igång

  • Instruktioner och användartips

  • Frågor och felsökning

  • Nyhetsbrev

  • Användarvillkor och integritet

Under varje rubrik finns det ett flertal artiklar som ger svar på det mesta du behöver veta för att kunna jobba i Aider Redovisning.

Användartips!

Artikelsamlingen har en sök-funktionen som du använder genom att skriva i sökrutan överst:

  • Klicka i rutan Sök efter hjälp och beskriv vilken information du letar efter

  • Programmet söker och filtrerar fram det innehåll som bäst beskriver det du letar efter, t.ex. "skatt"

  • Klicka på den artikellänk som bäst svarar mot den information du letar efter, för att öppna artikeln:

Innehållsförteckning

Alla artiklar har en innehållsförteckning som hjälper att hitta det du söker i en artikel:

Förstora och stäng en artikel

De tre ikonerna längst upp i artikel-rutan använder du på följande sätt:

  • Pilen i dialogrutans övre vänstra hörna tar dig tillbaka till föregående sida

  • De två diagonala pilarna expanderar dialogrutan och öppnar upp artikel i Hjälpcentret

  • Krysset i dialogrutans övre högra hörn avslutar och stänger Hjälpcentret

Fick du svar på din fråga?