Hoppa till huvudinnehåll

Bra att veta när du använder webbläsare

För att Aider ska fungera så enkelt, snabbt och problemfritt som möjligt finns det några saker som är bra att känna till. Den här guiden passar dig som inte är så van vid digital teknik och hjälper dig att undvika prolem.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Använd en rekommenderad webbläsare

En webbläsare är programmet du använder för att gå ut på internet. För bästa upplevelse rekommenderar vi främst:

  • Google Chrome

  • Microsoft Edge

Men programmet fungerar också i:

  • Mozilla Firefox

  • Safari (för Mac, iPhone och iPad)

Användartips!

  • Chrome och Edge fungerar bäst på Windows-datorer.

  • Safari fungerar bäst på Apple-produkter (Mac, iPad, iPhone).

  • Firefox fungerar bra om du föredrar ett alternativ till Chrome eller Edge.

Viktig information om hur data hanteras (kryptering)

Aider sparar all information i krypterad form för att dina uppgifter ska vara säkra.
Det betyder att webbläsaren behöver må bra för att kunna visa datan korrekt.

Om webbläsaren inte är uppdaterad eller har gammal cache kan det leda till:

Felaktiga eller märkliga texter, t.ex.:

  • Ord som "Mat" visas som "Matta"

  • Ord som ser konstiga ut på andra sätt

  • Filter eller listor som beter sig ovanligt

Problem med transaktionslistor:

Transaktioner laddas i omgångar:

  • Först 50,

  • sedan 50 till när du scrollar,

  • och så vidare.

Om webbläsaren är överbelastad kan laddningen fastna, så att du inte kommer åt äldre transaktioner.

Användartips!

Lösningar som oftast fungerar:

  1. Rensa cache-minnet.

  2. Stäng webbläsaren helt och öppna den igen.

  3. Starta om datorn/surfplattan.

  4. Använd filtren för att hitta äldre transaktioner tills webbläsaren fungerar normalt igen.

Håll webbläsaren uppdaterad

Webbläsare uppdateras för att bli snabbare och säkrare. En utdaterad webbläsare är en vanlig orsak till att sidor inte fungerar som de ska.

Användartips!

Så fungerar det:

  • Chrome, Edge och Firefox uppdateras oftast automatiskt, men ibland måste du starta om webbläsaren.

  • Safari uppdateras när du uppdaterar din iPhone, iPad eller Mac. Håll därför iOS/macOS uppdaterat.

Rensa cache-minnet regelbundet

Cache-minnet är ett tillfälligt minne där webbläsaren sparar gamla filer för att sidor ska laddas snabbare. När för mycket gammal information sparas kan det störa program som Aider.

Det kan leda till:

  • Felaktiga texter

  • Långsamma sidor

  • Transaktionslistor som inte laddas färdigt

  • Sidor som beter sig ”konstigt”

Användartips!

Så rensar du cache:

Chrome – dator

  1. Tre prickar uppe till höger → Inställningar

  2. Sekretess och säkerhet

  3. Rensa webbinformation

  4. Markera Cachelagrade bilder och filer

  5. Rensa data

Edge – dator

  1. Tre prickar → Inställningar

  2. Sekretess, sökning och tjänster

  3. Välj vad som ska rensas

  4. Markera Cachelagrade bilder och filer

  5. Rensa nu

Firefox – dator

  1. Tre streck → Inställningar

  2. Sekretess & säkerhet

  3. Rensa data

  4. Markera Cachelagrat webb-innehåll

Safari – Mac

  1. Safari-menyn → Inställningar

  2. Fliken Avancerat → aktivera Visa Utvecklarmenyn

  3. Menyraden: Utvecklare → Töm cacheminne

Om du använder surfplatta eller iPad

Aider fungerar på surfplattor, men det finns lite extra att tänka på:

Safari på iPad/iPhone

  • Uppdateras via systemuppdateringar

  • Cache rensas via:
    Inställningar → Safari → Rensa historik och webbplatsdata

Chrome/Firefox på iPad

  • Uppdateras via App Store

  • Cache rensas via:
    Inställningar → välj webbläsaren → Rensa data
    (kan se olika ut beroende på version)

Övriga användartips!

  • Starta om surfplattan ibland.

  • Äldre modeller kan vara långsammare.

  • Stäng flikar och appar du inte använder.

Starta om enheten ibland

Att starta om datorn eller surfplattan rensar tillfälliga problem och är ofta det enklaste sättet att få saker att fungera igen.

Fick du svar på din fråga?