Använd en rekommenderad webbläsare
En webbläsare är programmet du använder för att gå ut på internet. För bästa upplevelse rekommenderar vi främst:
Google Chrome
Microsoft Edge
Men programmet fungerar också i:
Mozilla Firefox
Safari (för Mac, iPhone och iPad)
Användartips!
Chrome och Edge fungerar bäst på Windows-datorer.
Safari fungerar bäst på Apple-produkter (Mac, iPad, iPhone).
Firefox fungerar bra om du föredrar ett alternativ till Chrome eller Edge.
Viktig information om hur data hanteras (kryptering)
Aider sparar all information i krypterad form för att dina uppgifter ska vara säkra.
Det betyder att webbläsaren behöver må bra för att kunna visa datan korrekt.
Om webbläsaren inte är uppdaterad eller har gammal cache kan det leda till:
Felaktiga eller märkliga texter, t.ex.:
Ord som "Mat" visas som "Matta"
Ord som ser konstiga ut på andra sätt
Filter eller listor som beter sig ovanligt
Problem med transaktionslistor:
Transaktioner laddas i omgångar:
Först 50,
sedan 50 till när du scrollar,
och så vidare.
Om webbläsaren är överbelastad kan laddningen fastna, så att du inte kommer åt äldre transaktioner.
Användartips!
Lösningar som oftast fungerar:
Rensa cache-minnet.
Stäng webbläsaren helt och öppna den igen.
Starta om datorn/surfplattan.
Använd filtren för att hitta äldre transaktioner tills webbläsaren fungerar normalt igen.
Håll webbläsaren uppdaterad
Webbläsare uppdateras för att bli snabbare och säkrare. En utdaterad webbläsare är en vanlig orsak till att sidor inte fungerar som de ska.
Användartips!
Så fungerar det:
Chrome, Edge och Firefox uppdateras oftast automatiskt, men ibland måste du starta om webbläsaren.
Safari uppdateras när du uppdaterar din iPhone, iPad eller Mac. Håll därför iOS/macOS uppdaterat.
Rensa cache-minnet regelbundet
Cache-minnet är ett tillfälligt minne där webbläsaren sparar gamla filer för att sidor ska laddas snabbare. När för mycket gammal information sparas kan det störa program som Aider.
Det kan leda till:
Felaktiga texter
Långsamma sidor
Transaktionslistor som inte laddas färdigt
Sidor som beter sig ”konstigt”
Användartips!
Så rensar du cache:
Chrome – dator
Tre prickar uppe till höger → Inställningar
Sekretess och säkerhet
Rensa webbinformation
Markera Cachelagrade bilder och filer
Rensa data
Edge – dator
Tre prickar → Inställningar
Sekretess, sökning och tjänster
Välj vad som ska rensas
Markera Cachelagrade bilder och filer
Rensa nu
Firefox – dator
Tre streck → Inställningar
Sekretess & säkerhet
Rensa data
Markera Cachelagrat webb-innehåll
Safari – Mac
Safari-menyn → Inställningar
Fliken Avancerat → aktivera Visa Utvecklarmenyn
Menyraden: Utvecklare → Töm cacheminne
Om du använder surfplatta eller iPad
Aider fungerar på surfplattor, men det finns lite extra att tänka på:
Safari på iPad/iPhone
Uppdateras via systemuppdateringar
Cache rensas via:
Inställningar → Safari → Rensa historik och webbplatsdata
Chrome/Firefox på iPad
Uppdateras via App Store
Cache rensas via:
Inställningar → välj webbläsaren → Rensa data
(kan se olika ut beroende på version)
Övriga användartips!
Starta om surfplattan ibland.
Äldre modeller kan vara långsammare.
Stäng flikar och appar du inte använder.
Starta om enheten ibland
Att starta om datorn eller surfplattan rensar tillfälliga problem och är ofta det enklaste sättet att få saker att fungera igen.
