Syfte
Chatboten används för att ge snabb och effektiv support i vår digitala programvara. Den är ett komplement till mänsklig support och kan inte fatta bindande beslut för vår räkning.
Personuppgifter som behandlas
När du interagerar med vår chatbot kan vi komma att behandla:
Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer)
Ärenderelaterad information (t.ex. kundnummer, felrapporter)
Eventuella personuppgifter som du själv frivilligt lämnar i fritext
Vi ber dig undvika att lämna känsliga personuppgifter (t.ex. hälsodata, etnicitet, politiska åsikter).
Ändamål
Uppgifterna används för att:
Besvara supportfrågor
Föra dialoghistorik för bättre service
Vid behov lämna vidare ärenden till vår supportpersonal
Rättslig grund
Behandlingen sker huvudsakligen för att uppfylla vårt avtal med dig som användare (art. 6.1 b GDPR).
För förbättring av tjänsten sker behandlingen med stöd av vårt berättigade intresse (art. 6.1 f GDPR).
Lagringstid
Chatthistorik sparas i maximalt 9 månader om inget annat krävs av lag eller avtal. Därefter anonymiseras eller raderas uppgifterna.
Delning och överföring
Vi använder Intercom som personuppgiftsbiträde. Intercom behandlar data i EU och enligt GDPR, med stöd av standardavtalsklausuler och EU–US Data Privacy Framework.
Dina rättigheter
Du har rätt att:
Begära tillgång till dina uppgifter
Begära radering eller rättelse
Invända mot viss behandling
Begära dataportabilitet
För att utöva dina rättigheter kontakta oss på [email protected].