Hoppa till huvudinnehåll

Chatboten i Intercom Fin

Artikeln beskriver mer om chatboten Fin och vad du bör tänka på när du använder funktionen.

Ulf Mattsson avatar
Skrivet av Ulf Mattsson
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Syfte

Chatboten används för att ge snabb och effektiv support i vår digitala programvara. Den är ett komplement till mänsklig support och kan inte fatta bindande beslut för vår räkning.

Personuppgifter som behandlas

När du interagerar med vår chatbot kan vi komma att behandla:

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer)

  • Ärenderelaterad information (t.ex. kundnummer, felrapporter)

  • Eventuella personuppgifter som du själv frivilligt lämnar i fritext

Vi ber dig undvika att lämna känsliga personuppgifter (t.ex. hälsodata, etnicitet, politiska åsikter).

Ändamål

Uppgifterna används för att:

  • Besvara supportfrågor

  • Föra dialoghistorik för bättre service

  • Vid behov lämna vidare ärenden till vår supportpersonal

Rättslig grund

Behandlingen sker huvudsakligen för att uppfylla vårt avtal med dig som användare (art. 6.1 b GDPR).
För förbättring av tjänsten sker behandlingen med stöd av vårt berättigade intresse (art. 6.1 f GDPR).

Lagringstid

Chatthistorik sparas i maximalt 9 månader om inget annat krävs av lag eller avtal. Därefter anonymiseras eller raderas uppgifterna.

Delning och överföring

Vi använder Intercom som personuppgiftsbiträde. Intercom behandlar data i EU och enligt GDPR, med stöd av standardavtalsklausuler och EU–US Data Privacy Framework.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

  • Begära tillgång till dina uppgifter

  • Begära radering eller rättelse

  • Invända mot viss behandling

  • Begära dataportabilitet

För att utöva dina rättigheter kontakta oss på [email protected].

Fick du svar på din fråga?